Utolsó kommentek:

katalinmárta 2014.10.20. 15:46:30

Szia, Tamás!
Márti kolléganőm rátapadt a monitorra, amikor lejátszottam a gitárszámot. Anélkül, hogy elolvasta volna a Te kommentárodat, elmondta ugyan azt, amit Te. Persze én is csatlakoztam. "Jól van ez így" - ahogy Márti szokta mondani.

Bejegyzés: A legbelső hangok

katalinmárta 2014.10.14. 11:24:25

Szép estét, jó szórakozást kívánok minden résztvevőnek a mai milongán. Ha tehetném, talán még el is mennék, és megnézném, hogyan táncolsz erre a zenére. Egyszer talán majd sikerül is....

Bejegyzés: La Notte

katalinmárta 2014.10.14. 11:14:56

Szia, Tamás! Remélem, ez koreografált előadás volt. Gondolom, a hozzáértő meg tudja állapítani... Minden esetre tényleg nagyon szép volt!

Bejegyzés: Vibráló feszültség

katalinmárta 2014.09.30. 13:15:09

Szia, Tamás! Látom, még mindig optimisták, ösztönzők az írásaid, örülök neki!

Bejegyzés: Take it easy!

Ecsedy Áron 2014.09.14. 01:15:10

Az első rendszeres milonga tényleg az Alma, de a 90-es évek legelején is már volt tangó Budapesten, csak nem volt annyira látható: csak a 90-es évek végére kezdett el a tánciskolai kultúra szétválni különálló táncokra, előtte mindenki táncolt majdnem mindent és persze messze nem úgy nézett ki mint most (a legtöbb minden a versenytánc és a társastánc köré épült ami társastánc volt)

Keress rá az "argentin tangó" kifejezésre ezen az oldalon: www.mdssz.hu/old/aranykonyv.html

1992-ben két magyar is indult az akkor frissen megrendezésre kerülő argentin tangó versenyeken. Persze ez színpadi tangó volt (kérdezd meg Lacit, akkor még teljesen másodlagosan ezzel is megpróbálkozott mambó, salsa, meg jazzbalett mellett), abból is elég sajátos fajta, de a gyökereket egy Auer Pál nevű társastánc tanár tette le még anno, aki ezerféle táncot tanított. Mint látható 1992-ben Sándor Zoliék (versenytáncosok, ma a Dance Station TSE tanárai, még néha-néha fellépnek tangó koreográfiával, de "argentin tangós" körökben nem ismertek) dobogósok voltak tangóban, 1996-tól pedig az Oktogonban is volt tánciskolai szinten tangó tekintve, hogy az alapítók között voltak tangó tanárok is (Kulik Johanna és Tóth Attila, mindketten versenytáncosokként és társastánc tanárként is működtek jó sokáig, Attila azt hiszem a mai napig is tanít a tangó mellett társastáncokat).

Bejegyzés: Tangó Budapesten több mint tizenöt éve

Ecsedy Áron 2014.09.14. 00:58:02

Eredetileg három párra íródott és koreo. 2009-ben előadták (a harmadik párral együtt) a Művészetek Palotájában, Budapesten. Meg tudod venni a felvételt DVD-n a MÜPA-tól, amit a Duna tévés stáb készített az előadásról (nekem is megvan valahol).

www.port.hu/libertango/pls/th/theatre.directing?i_direct_id=14180

Bejegyzés: Négyen párban

Ecsedy Áron 2014.09.13. 14:24:38

Ebben semmi nincs amit "autentikus" kifejezéssel lehet illetni. Most leszámítva, hogy a srác apja a modern tango technika és oktatási metódus egyik atyja, kiváló modern tangót táncolnak, sok-sok olyan figurával és főleg olyan technikával aminek a századfordulón értelme sem lett volna, de még évtizedekkel később is a közbotrány kategória lett volna. A századforduló tangója szög egyszerű sétalépésekből és azok különböző formában megakasztasából állt (van YouTube-on sok korai video, persze csak úgy 10-15 evvel későbbről) és a húszas évekig nem értették volna sem azt milyen tánc az aminél a pár szétválik egy kicsit is, ezért az sem ha hátra sacadázik. D'arienzo stílusú, egyenletes és lassú tangót ekkor nem játszottak, ami akkor tangó zene néven futott ma milongaként lenne azonosítható (mitöbb ez egyben a milonga definíciója is: a századforduló, korai tangója ahogyan a húszas évek második felében "restaurálták"). A stílus technikai, ritmikai és figurális részén kívül a formai (testtartás) része sem kóser, mert ekkor a dolog inkább úgy nézett ki, mint amit ma canyenguének hívnak (ahogyan pl. Szőllősi Andris és Götz Andi táncol), ami persze megint csak egy formai restaurációs kezdeményezés eredményeképpen jött létre valamikor a hatvanas évek végétől, tehát az sem autentikus. Amúgy ilyen formaisággal senki nem táncolt a tangóreneszánsz előtt (80-as évek vége). Amúgy igazad van, jó táncosok...

Bejegyzés: Ritka felvétel...

Ecsedy Áron 2014.08.26. 12:22:34

Bocs az elírásokért. Azt hiszem érthető így is. Autocorrect kicsit bezavart itt-ott és ez a komment engine nem enged javítást.

Bejegyzés: A követők bűnei

Ecsedy Áron 2014.08.26. 12:18:07

Névtelenség: kösz a hivatkozást arra, hogy mennyi ideje csinálom, de igazaból csak az újfenti azonosíthatóság hiányoltam amikor valaki tanácsokat ad. Tudod, hogy később lehessen tudni ha marhaságokat beszél és közben mindentudónak állítja be magát kijelentő módban akkor utána ne lehessen eltűnni a balfenéken azzal, hogy jaazneménvoltam.

1) nos eredetileg ez a tánc ismerkedés gyanánt vagy helyett jött létre. Horrible dictu minden páros tánc nem túl burkolt eredeti szándéka ez volt. Az teljesen tiszta, huszadik század második felében, a szalontánc (értsd europanizalt forma) és a versenytáncok közös hatásaként létrejött újítás, hogy az emberek l'art pour l'art nem csak társasági élet hanem táncikálás végett táncolnak. Azonban ez a tangó mindennapi használata esetében nem igaz. Mindenki társasági életet élni megy táncolni és közben - ahogyan minden buliban - benne van a pakliban a szexuális aspektus is. Nyilván ahogyan ismerkedés közben nem fogjuk meg a fenekét a partnernek (legalábbis az ismerkedési fázisban) úgy tánc közben sem, de ez azt semmilyen szinten nem zárja ki az ismerkedés, közeledést mint a tánc egyik potenciális eredményét. Ha nem így lenne, akkor rutinszerűen és boldogan tancolnának urak urakkal és hölgyek hölgyekkel.

2) nyilván minden általánosítás hamis. Azonban ha beszéltél pártucat olyan helyi táncossal aki rendszeresen eljár milongákra BsAs-ben, sőt ha egyáltalán megpróbálták helyiekkel táncolni ott (lényegesen nehezebb kivitelezni, mint az átlagember gondolná - legalábbis a jó táncosokkal), akkor nem gondolnád így. Abból nem érdemes kiindulni, hogy tanárok Európában mit mondanak a súlyos pénzeket fizető ügyfélnek, mert sokszor úgy hamisítják a tényeket, ahogy a számukra a legkedvezőbb (lde persze nem csak ott szokás ez).

3) félreértettél: ha a tanuló feje azzal van tömve, hogy miként _helyes_ az amit csinál, ha rendszeresen technikai részletekkel van terrorizálva mindjárt az elején, ahelyett, hogy megszokná a mozgást, partnert, zenét, vezetés-követést, akkor fog bocsánatot kérni állandóan. Közel másfél évtizedig tanítottam, én is elkövettem ezt a hibát az elején.

4) igen, bizonyára... Most tekintsünk el attól, hogy a szakmai tapasztalatom fényezem és megkérdezem tőled: ha a követő semmi mást nem csinál, mint kivitelezi amit vezetsz, akkor ki táncol, te vagy ő? Tudod, hogy argentin spanyolban a tangó kapcsán a "vezetés" szót nem használják, ez egy európai ferdítés? Szó szerint a "jelöl" szót használják. Abban az értelemben, hogy a férfi a saját intencióját jelöli... És ekkor nem beszéltünk még arról, hogy aki tenyleg tud táncolni nő (nem azért mondom, hogy argentin mert hitelesebb, hanem azért mert más felfogás és vérmérséklet) annál elég sok odafigyelésedbe fog kerülni, hogy vezetni tudd. Ugyanis a jelölt mozgás adta lehetőségeken belül ő választ mit csinál és rá kell döbbenj, hogy nem az a játék, hogy te mutatsz neki egyvalamit amit tehet (persze ha igazán jó vagy ez az eredménye), hanem kizársz egy sor lehetőséget és a maradékból választhat.

5) erről egyszer mar írtam elég hosszan, nem férne el itt: tangodevla.wordpress.com/2011/04/19/tango-darwinizmus-avagy-ki-ker-fel-kit-1/

6) általában a mezei kezdő nem csak lépéseket tanul a táncórán, hanem stílust, tradíciókat és ideológiát is. Ha a tanár mint az emociok és a szenvedély guruja adja elő magát, folyamatosan ködösít arról, hogy (ő) mennyire beleéli magát minden táncba és ez mennyire fontos, akkor ez lesz az ki nem mondott elvárás. Ez sokszor a tanár öntömjénezése és sokan csináljak. Nyilván ez sokszor abból következik, hogy míg egy argentin amikor elmegy egy tango órára, ott csak a lépéseket kell megtanulnia, mert a táncot, a szokásokat, a zenét már ismeri, az körülveszi, addig itthon ezt a lépésekkel párhuzamosan próbálja átadni a tanár. Nem mindenki azonosan jó ebben...

7) aha. Ez a te egyéni preferenciád. Azonban badarság azt gondolni, hogy erre létezik bármilyen szabály is. Az argentin nők ezt elképesztő profizmussal oldják meg. Egyszerűen elkezdenek ömlengeni arról a tanda végén milyen jó volt a tánc és mennyire jó táncos vagy és, hogy bármikor, de _bármikor_ kérd fel őket, nem is kell cabezeoznod, azzal ugyanezt az eredményt érik el... Főleg BsAs-ben ahol egy nő inkább nem táncol egész este ha nem kaphat jó táncosokat és ahol rutinszerűen vissza fog utasítani egy nő, ha felkéred, csak azért mert nem tudja ki vagy, mert európai vagy, mert nem azt a stílust tancolod, mert nem tűnsz ki, mert kitűnsz, mert nem úgy öltözöl, mert füstszűrős/nemfüstszűrős/nincsrajtadsapka (ismerős valahonnan? Nem tánc....)

Bejegyzés: A követők bűnei

yalom 2014.08.26. 08:55:02

@Ecsedy Áron: Kedves Áron! A blog tereken (de egyébként máshol is) bevett dolog a névtelen publikálás. 2014-ben már egész más hitelesítési mechanizmusok működnek, mint például a 90-es években. Persze lehet a 20 évvel ezelőtti nyomvonalon haladni és a múltban élnii:) De reagálnék egyenként is a megjegyzéseidre:
1. Nem udvarlásról van szó, hanem táncról. Attól, hogy két ember tangózik szerintem nem következik a tapizás és ez mind a két félre vonatkozik. Javíts ki, ha tévednék
2. Lehet, hogy neked mondta ezt valaki, aki argentin származású, de nem hinném, hogy mindenki így gondolja. Nem vonnék le belőle általános következtetést. Magyarországon is van, aki azt mondja, hogy "van egy gyerekem és egy lányom" (ha van egy fia és egy lánya). Azonban nem egy magyart tudok, aki ezt soha sem mondaná. Például én sem:)
3. Nem illemtan tanárról van szó. Ez esetben felelős lenne
4. Komolyan mondod, hogy nem az a feladata a követőnek, hogy ténylegesen kövessen? Nem hinném. Nyilván félreértettél valamit.
5. Van, aki nem azért kér fel valakit, mert ágyba szeretné vinni - legalábbis én eddig így hittem és szeretném hinni ezután is. Persze biztos van ilyen is, de remélem nem ez az általános.
6. Ebben egyetértünk. Tényleg jesszus, de van ilyen és nem feltétlenül az órán történtekkel függ össze.
7. Én klasszikus konzervatív vagyok, egy nő randit se kérjen:)
(Még mielőtt rákérdeznél, nem, nem én írtam a posztot)
(@HT: gratulálok a blogodhoz!)

Bejegyzés: A követők bűnei

Ecsedy Áron 2014.08.26. 01:10:03

Értékelni tudom amikor (ráadásul név nélkül) emberek definitív kijelentéseket tesznek. Szóval:

1) ha eltűröd, hogy valaki barátkozzon, akkor akarod. Ha nem akarod, akkor meg mit kened protokollra? Valaki mondta tangóórán, hogy "viseld el ha valaki tánc közben a bugyidban turkál"? Akinek erre a szabályra úgy komolyan szüksége van, annak igazából arra is szükséges van, hogy a partnere átlépje a határokat. Nyilván akkor érzi magát fölényben. Mert értelmes (nő) soha nem viseli el - persze ha nem tetszik neki.

2) Erre mondja az argentin azt, hogy ha nem akarsz tangózni valakivel, akkor ne tedd. Ha nem akarod, hogy valaki átöleljen, akkor ne táncolj vele. Horrible dictu, ha nem akarod, hogy a pasi a tangó keretein és szokásrendszerén belül, azt a lehető legjobban kihasználva rádnyomuljon, akkor ne táncolj vele. FYI: tangodevla.wordpress.com/2012/10/29/erints-meg/

3) Ha ez egy táncosnál előfordul ez nyilván nem a tanuló hibája.

4) Ez sem. Csak. Így jár, aki figurákat tanul gyorsan miközben még mindig csak sétálnia kellene.

5) Mivan? Most akkor a #2 ponttal mi lett? Ha csaj bejön, akkor tök mindegy mijét nyomja nekem. Ha nem, akkor rossz ötlet volt felkérni és én vagyok béna.

6) Jézus. Most komolyan, ilyet ki csinál? Aki trpila leszúrt ridbergert tanul az első órán miközben a lábát a faszi nyaka köré tekeri? Az meg is érdemli.

7) Kérjen csak. Tessék megtanulni nemet mondani. Lehet ám diplomatikusan is, mondjuk "kicsit később?".

(HT: remélem így már megfelel a kommentem a blogod igen magas formai és tartalmi elvárásainak és nem állít be sem téged sem nagyra becsült tanár kollégáidat rossz színben)

Bejegyzés: A követők bűnei

Huszár Tamás 2014.08.25. 15:11:48

@katalinmárta: Köszönöm a kedves szavakat!

Bejegyzés: Titkok mélyén

katalinmárta 2014.08.25. 14:11:38

Megint kiváló az átjárás a művészeti ágak között, remek a szöveg, jó a stílusod!

Bejegyzés: Titkok mélyén

katalinmárta 2014.07.25. 09:33:37

Szia, Tamás!
Nem számon kérem, de hiányzik a video. Nagyon szeretem nézni a tangót!

Bejegyzés: A test ideje

katalinmárta 2014.07.17. 15:44:58

Szia, Tamás!
Örülök, hogy nyáron is nézhetem a szép táncokat és olvashatom hozzá a szövegedet. (Remélem, azért nyaralásra is lesz időd!)

Bejegyzés: Csak lazán!

katalinmárta 2014.07.02. 08:04:18

Szia, Tamás! Ez is érdekes volt, köszönöm!

Bejegyzés: Színkavalkád

katalinmárta 2014.06.25. 14:25:26

Fergeteges volt, köszönjük!

Bejegyzés: Egy merész ötlet

katalinmárta 2014.06.17. 12:25:54

Szia, Tamás!
Lassan-lassan rájövök, miért vonzóak számomra az írásaid. Azért, mert minden észrevételed előre vivő, optimista. Én nem tangózom (ezt már többször mondtam, tehát tudod), de azt látom, hogy a tanácsok, amelyeket adsz, azok általános érvényűek. Az élet minden területére lehet vonatkoztatni, lehet belőle tanulni.
Azt hiszem, arról is írtam, hogy az édesanyám volt hasonló pedagógus-alkat, mint Te. A szakmai tudás mellett az embert is nevelte. Így sikerült a saját területén országos hírnévre szert tennie. Aki a szakmában nem ismerte az ő nevét, nem számított.
Kívánom, hogy a lelkiismeretes, tudatos munkáddal sok ember lelkét nyisd ki a szépre, szabadítsd fel a jóra, hogy igazi örömmel tudjanak tangózni is!

Bejegyzés: Amivel jobbá teheted

katalinmárta 2014.06.13. 10:26:55

Igen, köszönöm, de azt hiszem, maradok a napi kerékpározásnál. :)

Bejegyzés: Harmónia és ösztön

katalinmárta 2014.06.13. 10:24:43

Tamás, megfogtál! Emlékszem is a videókra. Tényleg sok humor és vidámság van bennük.
Az lehet a dolog nyitja, hogy ennek a (legszebb ékkő) táncospárnak a férfi tagja elbűvölt. Megfogott az intellektuális feje. Vagy az, ahogyan figyelte a partnerét? Nem tudom, de azt hiszem, továbbra is a kedvencem marad. Ugye nem baj? :)

Bejegyzés: A legszebb ékkő
süti beállítások módosítása