A kamera csal

Huszár Tamás 2016. február 02.

Szeretjük azt hinni, hogy amit felvettünk a telefonunkkal, az már a miénk. Mert, amit rögzítettünk, az aztán tutira megvan. Főleg, ha profi videósé a felvétel, mert ott minden látszik. Hajlamosak vagyunk azt is hinni, hogy a tangó fesztivál fellépéseinek videóival nem csak a táncot, hanem annak apró részleteit, akár a tudást is birtokoljuk. A tévhit cáfolatára itt az élő példa. 5_masolata.jpg

A táncok felvétele elemzői, szórakoztató céllal nagyon jó, de a lényeget úgyis élőben, ott és akkor kapjuk. Bár az adathordozás és -tárolás csúcson pörög, az élő produkciót még semmi sem tudta elértékteleníteni. Köztünk legyen szólva, nem is fogja. A kilencvenes években már megjövendölték a zeneipar átalakulását, miszerint a zenészeknek vissza kell térniük a rendszeres koncertezéshez. Bowie-nak igaza lett és valahogy így van ez az argentin tangóban is. Nem véletlenül, csak Európában évi rendszerességgel körülbelül 38 nemzetközi fesztivált rendeznek. Kell nekünk az élő tangó, mert élőben az igazi, a kamera padig csal.3_masolata.jpg

Vagy legalábbis a valóság más-más oldalát tudja kidomborítani. Akár szó szerint is vehetjük, hogy „más-más oldalát”. Ugyanaz az a fellépés a terem két különböző oldalába elhelyezett kamerának mást mutat szépnek, meghökkentőnek vagy figyelemre méltónak. Ékes példa erre a néhány hete Atlantában készült felvétel Juana és Chicho fellépéséről. Íme az egyik felvétel:

Fantasztikus! Nem is értem, miért nem tör ki a tapsvihar 0:36 után, amikor ilyen pregnáns ritmusokat táncolnak erre az andalító lágy zenére. Micsoda kontraszt!!. Na meg 1:15 után az a gyönyörű volcada sorozat szintén meghökkentően élesen, pontos ritmusban. Néhány néző száját elhagyja a „wow”, de csak úgy csendben. Semmi örömrivalgás. Úgy érzem Juana és Chicho életében ez a fellépés olyan, amiben szinte kézzel fogható az eddigi életük munkája. Ezért nem is próbálom egy blogposztban az egészet elemezni. Az említett két figuránál maradva íme a fellépésnek egy másik, állványról készített felvétele:

Ugyanazok a figurák 0:26-nál és 1:05-nél innen nézve nem is olyan ütősek. Szépek természetesen, annak rendje és módja szerint belesimulnak az egész szám gondosan vezetett ívébe. Nem rangsorolom a két felvételt, mert mindegyik más. Nem jobb, nem rosszabb, csak más. Az eredetit pedig csak ott, csak akkor lehetett látni. Ezek csupán jól sikerült lenyomatai annak. A kamera már csak ilyen. Félreértés ne essék, mindig hálával gondolok azokra, akik a felvételeket készítik, hiszen lehetetlen minden jó fellépést személyesen megnézni. És amíg nem tudjuk meglátogatni a külföldi kedvenc tanár-, fellépő párosainkat, itthon is találunk remek szakembereket, közben pedig élvezhetjük a videómegosztókon található fantasztikus produkciókat. Egy szó mint száz, jó nézni a tangót, de táncolni még jobb.

A kamera csal
Címkék